Potrzebujemy zmiany w podejściu do nauki i jej upowszechniania – postuluje M. Szynkiewicz

Artykuł „More methodologico, czyli dlaczego warto wiedzieć jak?” (Sensus Historiae, 2023) autorstwa Mariusza Szynkiewicza koncentruje się na problemie dystrybucji wiedzy naukowej i zagrożeniach informacyjnych w cyfrowym środowisku informacyjnym XXI wieku, zwłaszcza w kontekście rozprzestrzeniania się pseudonauki.

Główne pojęcia analizowane w tekście to smog informacyjny, przeładowanie informacyjne, dezinformacja, misinformacja i malinformacja, które stanowią wyzwania dla oceny wartości i wiarygodności przekazów. Autor parafrazuje/przekształca kartezjańską maksymę „more geometrico” na „more methodologico”, aby podkreślić potrzebę zmiany w podejściu do nauki i jej upowszechniania oraz procedur edukacyjnych.

Teza artykułu głosi, że tradycyjne modele edukacyjne, nastawione na gromadzenie informacji, są nieadekwatne w dobie łatwego dostępu do często niskiej jakości treści. W konkluzjach autor postuluje reformę metod dydaktycznych, które powinny skupiać się na rozwijaniu u odbiorców umiejętności krytycznej oceny, selekcji informacji oraz rozpoznawania manipulacji („factchecking” i „methodchecking”), a także kształtowaniu odpowiedzialności za wiedzę i odpowiednich nawyków informacyjnych (nowa kultura poznawcza), co ma być jednym ze środków łągodzących wpływ treści pseudonaukowych koncepcji i innych zagrożeń informacyjnych.

Link: „More methodologico, czyli dlaczego warto wiedzieć jak?” (open access)